Co robić po studiach psychologicznych?

0

Jeśli studiujesz psychologię, zapewne wielokrotnie dano Ci odczuć, że wybrałeś zawód bez przyszłości, po którym z pewnością nie znajdziesz dobrej pracy. Zwłaszcza studenci nauk technicznych i ścisłych uważają psychologię za stratę czasu i wyjście awaryjne, na które decydują się osoby bez konkretnego planu na życie. Faktem jest, że kierunki psychologiczne są mocno oblegane, przez co rynek jest nasycony absolwentami, których kariera ogranicza się jedynie do gabinetu z kozetką. Możliwości jest jednak znacznie więcej, o ile wybierzesz przyszłościową specjalizację. A Ty, czy wiesz, co robić po studiach psychologicznych?

Praca dla psychologa ze specjalnością kliniczną

Absolwenci psychologii klinicznej nie muszą ograniczać się do pracy w poradniach zdrowia psychicznego. Jeśli marzysz o pracy w szpitalu lub klinice – drzwi tych placówek stoją przed Tobą otworem. Możesz spróbować swoich sił także w innych instytucjach związanych z opieką medyczną, takich jak sanatoria czy poradnie neurologiczne. Twoim celem jest pomoc cierpiącym ludziom? W takim razie możesz szukać pracy także w hospicjach i poradniach onkologicznych, a także wszędzie tam, gdzie choroba fizyczna silnie oddziałuje także na psychikę.

Psycholog jak pedagog

Co robić po studiach psychologicznych o specjalności wychowawczej lub rozwojowej? Absolwenci tych kierunków przede wszystkim mogą starać się o pracę w szkołach i innych placówkach wychowawczych. Psycholog-pedagog może znaleźć zatrudnienie także w domach dziecka i ośrodkach interwencji kryzysowej. Chcesz pracować z tzw. trudną młodzieżą? W takim razie możesz prowadzić terapie w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

Absolwenci psychologii w więzieniu

Również w zakładach karnych potrzebna jest pomoc psychologiczna. Jeśli czujesz powołanie do pracy w więziennictwie, powinieneś ukończyć psychologię o specjalności sądowo-penitencjarnej. Po tym kierunku możesz szukać pracy także w policji, zakładach poprawczych i ośrodkach odwykowych.

Psycholog dla firm i instytucji

Psychologia pracy, organizacji i zarządzania to z pewnością jeden z najbardziej przyszłościowych kierunków psychologicznych. Absolwenci nie tylko mają szerokie pole wyboru ścieżki zawodowej, ale i mogą łatwo przebranżowić się w razie potrzeby, a także założyć własną firmę doradczą lub szkoleniową. Po tym kierunku można również znaleźć pracę w „budżetówce” m.in. w urzędach pracy. Ciekawą opcją jest również psychologia biznesu, po której możesz pracować na rzecz kancelarii prawniczych i banków.

Po psychologii w dziale marketingu

Co robić po studiach psychologicznych? Jeśli ukończyłeś kierunek społeczny, masz szansę na prestiżową pracę (i godziwe warunki zatrudnienia) w mediach, sektorze PR, a także agencjach marketingowych i reklamowych. Podobnie jak socjologowie, absolwenci tego kierunku są pożądani również w ośrodkach wykonujących badania opinii społecznej.

A może nowoczesne technologie?

Jeśli komputer i Internet to Twoje środowisko naturalne, koniecznie zrób specjalizację psychologii nowej technologii. Po tym kierunku możesz szukać pracy jako grafik, twórca gier i aplikacji, a także projektant stron internetowych. Firmy z dziedziny IT i marketingu sieciowego zatrudniają absolwentów psychologii również na stanowisku architekta informacji i specjalisty od marketingu.

Psycholog jako coach

Po specjalności neuropsychologia i neurokogniwistyka możesz prowadzić treningi kognitywne w pracowniach biofeedbacku. Absolwenci tego kierunku mają szansę znaleźć zatrudnienie także w agencjach reklamowych, ale jeśli wolisz kontakt z pacjentem, możesz szukać pracy w ośrodkach neurorehabilitacji.

Jeśli nadal nie wiesz, co robić po studiach psychologicznych, możesz kształcić się dalej i ukończyć studium psychoterapii. To dość wyboista i bolesna ścieżka zawodowa, jednak jako psycholog-psychoterapeuta masz szansę na znakomite zarobki, zwłaszcza jeśli założysz własny gabinet.

 

Jak radzić sobie z trudnym szefem?

0

Na widok swojego szefa zaczynasz odmawiać modlitwę? A może chcesz zawiesić na drzwiach jego gabinetu ostrzegawczą tabliczkę „uwaga, zły szef”? Niestety, te zabiegi bynajmniej nie pomogą Ci naprawić atmosfery w pracy, gęstej od złośliwości, ostrego tonu rozkazującego i krzyków. Najprościej byłoby rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady, albo chociaż zmienić pracę. Ale toksyczny szef zdarza się wszędzie – zarówno w międzynarodowej korporacji, jak i małej agencji marketingowej czy restauracji. Jeśli nie jesteś gotowy do założenia własnej firmy ani nie masz zadatków na freelancera, musisz wiedzieć jak radzić sobie z trudnym szefem.

Wypełniaj swoje obowiązki bez zarzutu

Poczucie władzy często przeradza się w chorobliwe dążenie do zdyskredytowania pracy podwładnych. Szef lubi ośmieszać Twoje raporty na forum albo głośno podważa Twoje kompetencje? Możesz odebrać mu tę „przyjemność” jeśli będziesz pracować w pełni efektywnie, unikając rażących błędów i zbędnych przerw na prywatne rozmowy ze współpracownikami. Przestrzegaj terminów i w razie konieczności uzupełniaj wiedzę potrzebną do wykonywania powierzonych zadań. Pamiętaj, że szef może monitorować Twoją obecność w sieci, dlatego w pracy nie korzystaj z Internetu bez potrzeby, zwłaszcza w celach rozrywkowych.

Nie daj się wykorzystywać

Jak radzić sobie z trudnym szefem, który wciąż wymaga od Ciebie pracy za friko? Jeśli choć raz weźmiesz darmowe nadgodziny albo przeznaczysz urlop wypoczynkowy na pracę, Twój szef zakwalifikuje Cię nie jako profesjonalistę, ale jako ofiarę, która dobrowolnie godzi się na złe traktowanie. Najlepiej od początku konsekwentnie odrzucaj wszystkie propozycje wykraczające poza obowiązki regulowane kodeksem pracy – tylko wtedy zdobędziesz szacunek szefa, jeśli sam będziesz szanował swój czas i prawo do wypoczynku. Uwaga – jeśli notorycznie zostajesz po godzinach, bo tracisz czas na zbędne rozmowy czy przeglądanie Internetu – szef może łatwo dowieść, że Twoje roszczenia co do dodatkowego wynagrodzenia lub oddania nadgodzin są bezzasadne.

Uważaj na zauszników szefa

Nawet jeśli cały Twój zespół nie znosi szefa, nie daj się wciągać w dyskusje o nim – w grupie zawsze znajdzie się ktoś, kto chętnie doniesie przełożonemu o niezbyt pochlebnych opiniach wydawanych przez innych pracowników. Postaraj się nie obgadywać, nie złorzeczyć i nie podważać autorytetu szefa, a swoim rozżaleniem możesz podzielić się z przyjacielem niezwiązanym z firmą. Rozmowy w czasie przerwy skieruj raczej na neutralne tematy typu sport, hobby czy ostatni mecz piłki nożnej.

Współpracuj z ważną osobą w firmie

Aby lepiej wiedzieć, jak radzić sobie z trudnym szefem, znajdź pracownika mającego  dobry kontakt z Twoim przełożonym, np. kierownika działu. Spróbuj nawiązać z tą osobą bliższe relacje, wówczas łatwiej dowiesz się, jakie standardy panują w firmie, czego szef od Ciebie oczekuje i co ma Ci do zarzucenia. Taki pośrednik może złagodzić napięte stosunki pomiędzy szefem a Tobą, zwłaszcza jeśli sam zobaczy, że wykonujesz swoje obowiązki bez zastrzeżeń.

Oddzielaj pracę od życia prywatnego

Toksyczny szef przenosi problemy z życia rodzinnego do pracy, wyładowując złość na swoich podwładnych albo szukając u nich pocieszenia. Nie daj się wciągać w opowieści o zdradzającej żonie czy niewdzięcznych dzieciach, nie pozwól także, by szef ingerował w Twoje życie prywatne. Może Ci się wydawać, że w ten sposób zbudujesz nić porozumienia, jednak wówczas szef będzie miał nad Tobą jeszcze większą kontrolę. Wspólne wyjścia po pracy czy uczestniczenie w imprezach rodzinnych mogą wywołać kolejne nieporozumienia.

Jak radzić sobie z trudnym szefem? Przede wszystkim nie ulegaj jego nastrojom. Postaraj się zachować spokój w każdej sytuacji – podnoszenie głosu czy przepychanki słowne jedynie podsycą konflikt. Jeśli mimo stuprocentowej wydajności i należytej staranności wciąż słyszysz niepochlebne opinie o swojej pracy, puść uwagi szefa mimo uszu, ale aktywnie rozglądaj się za nową pracą.

Jak mieć energię na naukę po pracy?

0

Nawet jeśli nie bierzesz udziału w typowym korporacyjnym „wyścigu szczurów”, zapewne od czasu do czasu chodzisz na kursy i szkolenia, a może nawet podejmujesz studia podyplomowe, aby być o dwa kroki przed konkurencją. Często doszkalanie wynika z ambicji i wewnętrznej motywacji, innym razem wymaga tego stanowisko – zwłaszcza jeśli pracujesz w sektorze medycznym, pedagogicznym, finansowym czy prawnym. Oczywiście wiedzy nigdy za wiele. Dzięki niej możesz zdobyć awans, przebranżowić się lub prowadzić własną firmę. Ale jak mieć energię na naukę po pracy?

Zjedz wartościowy posiłek

Po ośmiu, dziesięciu godzinach za biurkiem lub w ciągłym ruchu jesteś zbyt zmęczony, by otworzyć książkę czy przygotować prezentację. Aby Twój organizm dotrzymał kroku ambicji, zjedz posiłek regeneracyjny, dzięki któremu zyskasz siły do kolejnego zadania. Postaraj się by Twoja obiadokolacja nie była zbyt ciężka, a jednocześnie zawierała składniki sprzyjające wysiłkowi umysłowemu. Twoim największym sprzymierzeńcem jest magnez, biopierwiastek odpowiedzialny za funkcjonowanie układu nerwowego, w tym pamięć i koncentrację. Dobrym źródłem tego cennego minerału są ryby, kasza gryczana, rośliny strączkowe, gorzka czekolada (i kakao), płatki owsiane i banany. Możesz też przygotować zdrową przekąskę do pogryzania w czasie nauki – pestki słonecznika i dyni zawierają białko oraz żelazo, które postawią Cię na nogi mimo zmęczenia.

Zrób sobie drzemkę, zrelaksuj się

Jak mieć energię na naukę po pracy, skoro Twój organizm musi pracować cały czas na wysokich obrotach? Postaraj się zwolnić – oderwij wzrok od komputera, zaczerpnij świeżego powietrza, popatrz na zielony park i rozciągnij mięśnie. Nie lekceważ znaczenia krótkich drzemek – już 20 minut snu wystarczy, by usprawnić pracę mózgu, a także pobudzić ośrodki odpowiedzialne za kreatywność i uczenie się. Choć doba zwykle jest za krótka, w miarę możliwości nie kładź się zbyt późno (idealnie byłoby o 22.30), a przed snem wyjdź na krótki spacer i przewietrz sypialnię.

Sięgnij po suplementy

Jak mieć energię na naukę po pracy?  Jeśli stołujesz się na mieście i nie zawracasz sobie głowy pełnowartościowymi posiłkami, Twoja dieta bynajmniej nie sprzyja zdobywaniu wiedzy. Możesz wówczas skorzystać z suplementów witamin i minerałów, które pokryją niedobory i usprawnią funkcjonowanie organizmu. W okresie jesiennym sięgaj po witaminę D, która ma istotny wpływ na odporność, a także pracę układu nerwowego i mięśni. Z pewnością nie trzeba Ci przypominać, jak ważny dla osób uczących się jest magnez – ale czy wiesz, że duża ilość kawy i stres drastycznie obniżają jego poziom w organizmie? Aby temu zapobiec przyjmuj magnez z witaminą B6, która ułatwia przyswajanie tego pierwiastka. Jeśli przygotowujesz się do ważnych egzaminów, zapytaj w aptece o preparaty z żeńszeniem, lecytyną i miłorzębem japońskim. Dzięki nim nie tylko usprawnisz pamięć i koncentrację, ale i będziesz bardziej odporny na stres.

Ćwicz mózg

Mózg ma trochę wspólnego z mięśniami – rozwija się pod wpływem treningu. To oznacza, że możesz aktywnie wspierać swój umysł i przygotować go do nowych wyzwań. Ćwiczenia oddechowe i medytacja to minimum, dlatego jeśli chcesz przyswajać wiedzę niczym ambitny nastolatek, wypróbuj neurobik – fitness mózgu polegający na postępowaniu wbrew codziennej rutynie (np. jedź do pracy inną trasą niż zwykle). Jeśli masz do przyswojenia sporo nowej treści, w wielu przypadkach możesz wspomóc się mnemotechniką – metody takie jak pałac pamięci, łańcuch skojarzeń czy system rysunkowy pozwolą Ci uporządkować informacje w taki sposób, aby były łatwiejsze do zapamiętania.

Podsumowanie

Jak mieć energię do nauki po pracy bez hektolitrów energy drinków i dzbanków kawy? Pamiętaj, że Twój mózg źle znosi zarówno nudę, jak i nieustanny wysiłek. Nie zmuszaj go do wytężonej pracy bez chwili odpoczynku i niezbędnych składników odżywczych. Możliwości przerobowe i sprawność intelektu są w dużej mierze efektem tego, jak traktujesz swój organizm.

Jak zacząć oszczędzać?

0

Chcesz mieć więcej pieniędzy? Oczywiście możesz postarać się o awans albo szukać dodatkowych źródeł zarabiania, ale jeśli perspektywa nie jest zbyt obiecująca, musisz zmienić taktykę i zacząć lepiej wykorzystywać środki, które są dostępne. Innymi słowy: czas zacząć odkładać gotówkę. Jak zacząć oszczędzać? Zadanie wydaje się łatwe – wystarczy przecież nieco ograniczyć wydatki. W praktyce jednak oszczędzanie sprawia kłopoty większości osób, które nie są do tego przyzwyczajone. Dlatego poniżej prezentujemy kilka metod na usprawnienie tego procesu.

Odkładaj pieniądze na początku miesiąca

Błąd w oszczędzaniu można popełnić już na początku, gdy postanowisz sobie, że zawsze na koniec miesiąca będziesz odkładać pewną kwotę. Na czym polega pomyłka? Na tym, że na koniec z Twojej wypłaty może już niewiele zostać. Dlatego znacznie lepszym sposobem jest odkładanie na początku miesiąca. Gdy odłożysz pewną kwotę od razu po wypłacie, łatwiej będzie jej nie wydać – po prostu skupisz się na odpowiednim gospodarowaniu pozostałej gotówki. Utrzymanie wydatków na wodzy będzie łatwiejsze.

Załóż konto oszczędnościowe

Jak zacząć oszczędzać? Na start warto założyć konto oszczędnościowe w banku. To produkt zbliżony do lokaty, ale pozwala na bardziej swobodne korzystanie ze środków bez utraty oprocentowania. Oczywiście, zyski z takiego konta są niewielkie, ale zawsze będzie to korzystniejsza opcja od świnki skarbonki, w której złotówki tracą na inflacji. Konto oszczędnościowe pozwala też na łatwe oddzielenie standardowego rachunku od oszczędności, więc pieniądze „nie kuszą”, by je wydać.

Ustaw zlecenie zapłaty

Dodatkowym atutem konta oszczędnościowego jest możliwość zautomatyzowania procesu oszczędzania. Możesz potraktować oszczędzanie, jak każdy stały wydatek – np. rachunki za prąd czy internet. Najwygodniej będzie ustawić polecenie zapłaty na konto oszczędnościowe. Dzięki temu bank w określonym dniu co miesiąc przeleje podaną kwotę do „wirtualnej skarbonki”. Nie będziesz musiał nawet myśleć o odkładaniu. Pozostanie Ci jedynie raz na jakiś czas zajrzeć na konto oszczędnościowe, by nacieszyć oko odłożoną kwotą.

Pozbądź się kosztownych nawyków

Jak zacząć oszczędzać? Będzie to łatwiejsze, gdy pozbędziesz się nawyków drenujących Twój portfel każdego dnia. Co może do nich należeć? Wszystko zależy od Twojego stylu życia, ale częstym źródłem wyższych kosztów utrzymania jest marnowanie wody. Łatwo o to, gdy spędzasz wiele czasu pod prysznicem bez zakręcania wody lub kiedy myjesz naczynia bezpośrednio wodą z kranu. Złotówki z Twojego konta może też wysysać codzienna kawa na mieście lub drogie kupione kanapki – jedno i drugie możesz przecież przygotować samodzielnie i zabrać do pracy. Zastanów się jakie masz kosztowne nawyki i staraj się ich pozbyć, a szacowane oszczędności odkładaj na konto!

Określ cel oszczędzania

Odkładanie pieniędzy będzie znacznie łatwiejsze, gdy określisz konkretny cel, który będzie Cię motywował. Jak zacząć oszczędzać? Zastanów się co dokładnie chcesz kupić i ile środków na to potrzebujesz. Oszacuj, jak wiele czasu będziesz musiał poświęcić na oszczędzanie i konsekwentnie realizuj swój plan!

Jak znaleźć pracę po studiach humanistycznych?

0

Jak znaleźć pracę po studiach humanistycznych? To pytanie, które stawia sobie wielu młodych ludzi orientujących się, że czas edukacji właśnie się kończy i będzie trzeba zmierzyć się z bezwzględnym rynkiem. Na kierunki humanistyczne trafia ponad dwa razy więcej osób niż na studia techniczne. To oznacza dużą konkurencję. A co może robić absolwent filologii, socjologii czy stosunków międzynarodowych?

Nie jest tajemnicą, że większość osób nie pracuje w wyuczonym zawodzie. W przypadku studiów humanistycznych jest to szczególnie widoczne. Często trudno byłoby znaleźć pracę związaną ściśle z danym kierunkiem (nie licząc kariery naukowej na uczelni), dlatego punktem wyjścia powinny być umiejętności miękkie, które są typowe dla większości humanistów.

Praca w kadrach i obsługa klienta

Jak znaleźć pracę po studiach humanistycznych? Polegaj na atutach bardziej ogólnych niż ścisła wiedza zdobyta na kierunku. W każdym stereotypie jest ziarno prawdy, a przyjęło się, że inżynierzy są raczej zamknięci i mało kontaktowi. Humaniści przeciwnie – lepiej radzą sobie z komunikacją międzyludzką, dobrze odnajdują się w nowym środowisku i są bardziej elastyczni. Takie kwalifikacje pomagają podczas pracy z ludźmi, np. w roli rekrutera pozyskującego nowych pracowników dla firm. To samo dotyczy kontaktów z klientami. Stereotypowy humanista doskonale odnajdzie się w roli skutecznego sprzedawcy, doradcy czy przedstawiciela handlowego.

Praca w marketingu

Doskonałą opcją dla kreatywnego humanisty będzie również kariera w branży marketingowej. Możesz szukać zatrudnienia w agencjach lub działach marketingowych dużych i małych firm. Zajmiesz się tworzeniem scenariuszy reklamowych, planowaniem kampanii, obsługą social media albo prowadzeniem blogów. Zaletą pracy w branży marketingowej jest duża różnorodność – klienci z różnych branż, odmienne kampanie i czasem dość nietypowe zadania.

Działalność polityczna

Dobrą odpowiedzią na pytanie o to jak znaleźć pracę po studiach humanistycznych jest również działalność polityczna. Parlament jest pełen historyków, politologów i socjologów, a osoby po kierunkach technicznych są wyjątkami. Karierę warto rozpoczynać już w strukturach uczelnianych – np. samorządu studenckiego. Potem można zapisać się do partii oraz kandydować w lokalnych wyborach.

Praca w szkole

Naturalnie, po studiach humanistycznych można pracować w szkole, o ile studiowałeś kierunek zgodny z jednym z przedmiotów. Niezbędne będzie też ukończenie specjalizacji nauczycielskiej. Praca w szkole to długie wakacje, ale też duża odpowiedzialność. Jedni uważają, że nauczyciele mają zbyt łatwo, inni że to jeden z najcięższych zawodów. Wiele zależy od predyspozycji. Jeśli potrafisz pracować z młodzieżą lub dziećmi, to dydaktyka może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Własny biznes

Niezależnie od kierunku, każdy może założyć własny biznes. Właściciele przedsiębiorstw często zakładają firmy nie mające wiele wspólnego z kierunkiem studiów, który ukończyli. Nie brakuje też sławnych przedsiębiorców bez tytułu magistra. Innymi słowy, jeśli tylko masz dobry pomysł, to niezależną działalność na własną rękę na pewno warto wziąć pod uwagę.

A może kariera naukowa?

Jeśli na studiach czujesz się jak ryba w wodzie i Twój kierunek to Twoja życiowa pasja, odpowiedź na pytanie o pracę po studiach humanistycznych pojawia się sama – jako przedłużenie studiów. Kariera naukowa to idealne wyjście dla osób, które są żywo zainteresowane danym kierunkiem i dobrze radzą sobie na studiach. Wbrew pozorom, doktorant czy późniejszy wykładowca nie musi mało zarabiać. Nawet na studiach humanistycznych można stosunkowo szybko osiągnąć poziom średniej krajowej, o ile tylko włożysz nieco wysiłku w pozyskanie grantów na swoją pracę.

 

Jak kontrolować pracowników skutecznie i zgodnie z prawem?

0

Nie trzeba być psychologiem pracy, by zdawać sobie sprawę z tego, że pod czujnym okiem szefa każdy zatrudniony działa bardziej efektywnie. Całkowity brak kontroli może rozleniwić nawet najbardziej ambitnego pracownika. Z drugiej strony, nadmiar ingerencji ze strony kadry kierowniczej może być zbyt stresujący dla zatrudnionych. Trzeba też uważać na to, by nie łamać praw pracowniczych.

Jak kontrolować pracowników skutecznie i zgodnie z prawem? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.

Monitoring przestrzeni

Powszechnym i bardzo efektywnym sposobem na monitorowanie pracy jest system dozoru oparty o kamerę i czujniki. Aktualnie nie trzeba budować zaawansowanych sieci – wystarczy dobrze skonfigurowana kamera wysyłająca dane za pośrednictwem routera i przeglądarka internetowa, w której można śledzić obraz. Mowa o nowoczesnych kamerach IP, które znakomicie nadają się do szybkiego stworzenia monitoringu.

Kamery mogą mieć też opcje tworzenia map ciepła, reakcji na przekroczenie linii czy wykrywania ruchu. Dzięki temu doskonale sprawdzają podczas zabezpieczenia mienia i umożliwiają sprawdzanie efektywności pracy. Na przykład mapa ciepła wskaże miejsca, w których zarejestrowane osoby przebywały najczęściej w trakcie całego nagrania. Naturalnie, obraz z kamery będzie też znakomitym dowodem na ewentualną kradzież dokonaną przez pracownika lub klienta.

Monitoring komputerów

Jak kontrolować pracowników? W przypadku wykonywania zawodowych obowiązków na komputerze, ważniejszy od kamer okaże się monitoring urządzeń. Pracodawca może stosować zdalne monitorowanie czynności wykonywanych na komputerze. Takie rozwiązanie pozwala na bieżące śledzenie tego, co robi pracownik. Obraz z komputera może być też rejestrowany, a następnie wykorzystywany podczas wskazywania błędów czy jako dowód na niedopełnianie obowiązków.

Monitoring komputerów stosuje się najczęściej w korporacjach. A co z małymi firmami? W tym wypadku można postawić na programy rejestrujące czas pracy oraz aktywność w poszczególnych aplikacjach. Działające w tle oprogramowanie może np. sprawdzić jak wiele czasu zatrudniony spędza aktywnie na Facebooku.

Ponadto w ramach kontroli nad pracownikami, pracodawca może uruchamiać i sprawdzać komputery wykorzystywane przez zatrudnionych. Pracodawca ma dostęp do wszystkich służbowych plików, programów i maili. Powinien jednak uważać na to, by nie zaglądać do treści prywatnych, które mogą znaleźć się na skrzynce pocztowej czy na dysku. Byłoby to działanie niezgodne z prawem.

W ramach bieżącej kontroli bez dodatkowego oprogramowania można zastosować też prosty trik polegający na otwarciu wcześniej zamkniętych okien w przeglądarce internetowej. Wystarczy nacisnąć na klawiaturze ctrl+shift+t, a Chrome lub Firefox włączą wcześniej zamknięte strony. Niektórzy pracodawcy wykorzystują ten skrót, by sprawdzić, czy przed chwilą pracownik nie przeglądał np. stron z memami.

Granice kontrolowania pracowników

Jak kontrolować pracowników? Pracodawca ma dość duże prawa i wiele możliwości technicznych. W grę wchodzi zarówno monitoring, jak i „prześwietlanie” służbowych urządzeń elektronicznych. W każdym wypadku jednak trzeba mieć na uwadze dobra osobiste i godność pracowników. Kamery nie mogą naruszać sfery prywatnej. To samo dotyczy monitoringu komputerowego. Nawet jeśli zdarzy się, że pracodawca otworzy prywatne zdjęcia czy wiadomość, wszelkie informacje musi zachować dla siebie. Przede wszystkim jednak powinien unikać takiej sytuacji.

Ponadto błędem wielu zatrudniających jest utajnianie systemów kontroli. Z prawnego punktu widzenia najbezpieczniej jest jasno przedstawić pracownikom, jakie formy dozoru są stosowane.

Jaki tablet dla studenta?

0

Dodatkowy mobilny sprzęt na studiach może być bardzo przydatny. W roli pomocy naukowej sprawdzi się m.in. dobrze dobrany tablet. Pytanie na co zwrócić uwagę podczas zakupu? Jaki tablet dla studenta będzie najlepszym wyborem?

Wielkość ekranu

Pierwszy dylemat przed jakim staje osoba kupująca sprzęt elektroniczny to decyzja dotycząca wielkości ekranu. Najpopularniejsze są tablety 7” oraz 10”, ale w sprzedaży znajdziesz też modele pośrednie. Cechą charakterystyczną mniejszych urządzeń jest to, że z łatwością mieszczą się do torebki, bocznej kieszonki w torbie czy nawet do dużej kieszeni. Niestety dają ograniczoną przestrzeń użytkową, więc zarówno notowanie, jak i wyszukiwanie informacji będzie nieco trudniejsze.

Duży tablet to większa powierzchnia robocza, za to większy kłopot z przenoszeniem. Jeżeli na co dzień nosisz torbę lub plecak, możesz umieścić tablet w bezpiecznym etui, które ochroni nie tylko plecki, ale i wyświetlacz. Wówczas transport urządzenia będzie znacznie łatwiejszy i nie będziesz musiał się martwić o zarysowanie sprzętu w trakcie przemieszczania się.

Jaki tablet dla studenta? Większe urządzenie zagwarantuje wyższy poziom komfortu podczas tworzenia notatek i nauki z tabletu w domu, dlatego będzie lepszym wyborem dla osób studiujących.

Solidna bateria

Dużą wadą tabletów jest dość krótki czas pracy na baterii. Większość urządzeń jest w stanie wytrzymać zaledwie 4-6 godzin aktywnego użytkowania. To oznacza, że tablet może nie przetrwać całego dnia na uczelni. Nie musisz się tym przejmować, jeżeli urządzenie ma Ci posłużyć jedynie jako źródło rozrywki lub notatnik na 1-2 wykładach. Ale jeśli tablet ma być Twoim podstawowym narzędziem pracy, musisz się rozejrzeć na mocniejszym akumulatorem. W sprzedaży znajdziesz również modele stworzone z myślą o długotrwałym użytkowaniu – to na nich warto się skupić, gdy szukasz tabletu na studia.

Alternatywnym rozwiązaniem będzie kupno urządzenia wraz z powerbankiem, który pozwoli na zasilenie, gdy poziom baterii będzie niski.

Rysik w komplecie

Podczas notowania znakomicie sprawdzi się rysik. O ile szybkie pisanie długich artykułów za pomocą rysika nie ma sensu, to już tworzenie szkiców czy schematów jest zdecydowanie dobrym pomysłem. Rysik jest wygodnym narzędziem podczas wykładów obejmujących zagadnienia techniczne. Szybkie rysowanie na laptopie za pomocą myszki nie jest zbyt wygodne – natomiast rysik sprawdza się idealnie.

Jaki tablet dla studenta? Najlepiej model z rysikiem w komplecie. Dedykowane rysiki często współpracują z tabletami dużo lepiej niż osobno dokupowane akcesoria.

Klawiatura do tabletu

Popularną kategorią urządzeń są modele 2w1 lub tzw. hybrydy. Mowa o netbookach z odłączaną klawiaturą czy też – jak kto woli – tabletach z podłączaną klawiaturą. Innymi słowy, dostajesz tablet i klawiaturę QWERTY przypinaną na zaczepy magnetyczne. Czy warto postawić na takie rozwiązanie? Tak, jeśli wykład wymaga zapisywania dużej ilości tekstu, standardowa klawiatura QWERTY sprawdzi się najlepiej.

Pamiętaj, że w sprzedaży są też klawiatury bluetooth oraz USB dedykowane tabletom. To oznacza, że w razie potrzeby zawsze możesz dokupić klawiaturę później, gdy okaże się niezbędna. Niemniej, modele 2w1 będą wygodniejsze podczas pracy na klawiaturze niż tablet z dodatkową klawiaturą dokupioną osobno.

Jak szlifować warsztat dziennikarski?

0

Praca dziennikarza związana jest z poszukiwaniem i opracowywaniem materiałów prezentowanych w środkach masowego przekazu. By wykonywać pracę dziennikarza, nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe. Dziennikarzami bardzo często zostają osoby, które potrafią pisać, bez względu na ukończony kierunek studiów. By pisać w sposób interesujący, musisz opanować trudną umiejętność wyszukiwania i redagowania informacji. Opanowanie tych umiejętności jest trudne, ale nie niemożliwe. Spójny i składny tekst oraz umiejętność przelewania myśli na papier są umiejętnościami, które można wypracować samodzielnie. Szlifowanie warsztatu dziennikarskiego pozwala poznać wartość języka i wypracować indywidualny styl.

Czytaj

Kandydat na dziennikarza powinien czytać duże ilości prasy, także internetowe wydania. Oglądanie i słuchanie audycji radiowych również jest pomocne. Czytanie jest najlepszą drogą do zdobycia niezbędnego poziomu elokwencji. Pomaga wzbogacać słownictwo i szlifować warsztat. Młodzi ludzie bardzo często mają braki w podstawowej znajomości współczesnych wydarzeń politycznych i społecznych. Czytanie, najlepiej tekstów autorstwa zawodowych dziennikarzy jest bardzo ważne. Pomaga czerpać wzorce i wypracować własny styl. Czytaj nie tylko o tym, co Cię interesuje i jest dostępne w Internecie. Skup się przede wszystkim na prasie opiniotwórczej.

Pisz

Doświadczenie w pisaniu zdobywa się z czasem. Bez niego nie ma najmniejszych szans, by zaistnieć w dziennikarstwie. Zainteresowanie odbiorcy jest najważniejszą umiejętnością dobrego dziennikarza. Jeśli czujesz się na siłach, możesz zgłosić się do redagowania gazetki szkolnej lub studenckiej. Możesz również publikować w Internecie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest publikowanie tekstów w serwisach dziennikarstwa obywatelskiego lub nawiązanie współpracy z redakcją jakiejś strony. Warto wybrać taki portal, który posiada w swej strukturze osoby odpowiedzialne za korektę. Pozwoli to poszerzyć umiejętności. Możesz również założyć własna stronę lub blog. Jednak w tym przypadku informacją zwrotną będą wyłącznie komentarze od czytelników, które rzadko odnoszą się do umiejętności dziennikarskich. Staż i praktyki w lokalnych czasopismach również są bardzo dobrym sposobem poprawy warsztatu dziennikarskiego. Ponadto możesz przekonać się, jak wygląda praca dziennikarza i na czym polega praca w redakcji. Ta metoda szlifowania warsztatu może jednak wymagać aktywności. To Ty musisz zainteresować redakcję swoją osobą. Zainteresowanie możesz wzbudzić, przedstawiając opublikowany gdzieś artykuł swojego autorstwa. Czas praktyk lub stażu możesz wykorzystać na przyuczenie do zawodu. Istnieje również szansa, że jeżeli sprawdzisz się w roli stażysty lub praktykanta, możesz zostać zaproszony do stałej współpracy.

Nie zniechęcaj się

Bez względu na formę, którą wybierzesz, możesz zderzyć się z krytyką. Nieprzychylne opinie na temat własnej pracy mogą powodować zniechęcenie. Pamiętaj jednak, że dziennikarz powinien radzić sobie z trudnymi sytuacjami i opanować umiejętność pracy w warunkach wysokiego poziomu stresu. W informacjach zwrotnych nierzadko jest wiele prawdy, trzeba jednak umieć ją obiektywne odebrać

Dbaj o poprawność językową

Współcześnie wiele portali i gazet pełnych jest błędów stylistycznych, interpunkcyjnych i ortograficznych. Poprawność językowa jest bardzo ważna. Znajomość poprawnej polszczyzny ma istotne znaczenie, ponieważ źle skonstruowane zdania czytają inni i przekazują błędy dalej. Laicyzacja języka jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Pisząc, korzystaj ze słowników wbudowanych w programach lub na stronach internetowych. Pisz i mów po polsku. Nie stosuj niepotrzebnie zapożyczeń z języków obcych. Większość słów ma swoje polskie odpowiedniki.

Twórz własny styl

Szlifowanie warsztatu pozwala autorowi poznać wartość języka jako środka komunikacji. Umożliwia wypracowanie dbałości o poprawność językową, ortograficzną, interpunkcyjną, gramatyczną. Uświadamia również możliwości funkcjonalnego i atrakcyjnego przekazywania tekstu w celu zainteresowanie czytelnika. Świadomość językowa, która budzi się poprzez tworzenie wypowiedzi, które spotykają się z opinią czytelnika, przekłada się na jakość operowania słowem i rosnące kompetencje językowe. Wypracowanie własnego stylu jest konieczne, gdy chcesz podjąć próby dziennikarskie. Zaprezentowanie potencjalnemu pracodawcy efektywnie zredagowanych tekstów może okazać się znaczącym punktem. Nawet twórczość niezwiązana z obszarem dziennikarskiej pracy niesie wartościowy przekaz. Może świadczyć o zainteresowaniach i umiejętnościach przekazywania własnego punktu widzenia, a także o kreatywności i samodzielnego poszukiwania tematów.

Wybierz specjalizację

Specjalizacja w dziennikarstwie jest ważna. Wybór wąskiej dziedziny i doskonalenie się w jej zakresie jest bardzo dobrym pomysłem. Istnieje wiele cech, które powinien posiadać dobry dziennikach, ale wśród najważniejszych wymienić należy ciekawość świata i chęć do pracy. Misja związana z zawodem dziennikarza powoduje, że wymaga się od niego nowych informacji, relacji. Warto mieć swoją pasję i posiadać szerokie horyzonty. Wiedza z zakresu specjalizacji niejednokrotnie może decydować o losach dziennikarza.

ZOBACZ TEŻ