Co najbardziej wpływa na efektywność działań firmy? Większość pracodawców wie, że są to oczywiście sprawnie funkcjonujący pracownicy. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że aby pracownik stanowił dobrze naoliwione „koło zębate” w firmowym systemie, trzeba odpowiednio dbać o jego rozwój. W przeciwnym wypadku efektywność będzie stopniowo spadać, aż dojdzie do wypalenia zawodowego.
Ścieżkę rozwoju trzeba jednak właściwie zaplanować, dopasowując zakres i tematykę szkoleń do potencjału oraz kompetencji danej osoby – szczególnie w przypadku pracowników wyższego szczebla. Metodą, która okazuje się niezastąpiona w precyzyjnym określaniu potrzeb rozwojowych podwładnych, jest tzw. Development Centre.
Kiedy pracodawca powinien pomyśleć o DC dla pracownika?
Pojęcie Development Centre można przetłumaczyć jako „Ośrodek Rozwoju”. Wykorzystuje się tutaj metody znane z Assessment Centre („Ośrodka Oceny”), czyli symulacje rzeczywistych sytuacji, z jakimi na co dzień spotyka się pracownik – wszystko pod okiem profesjonalnych doradców zawodowych. Różnica między AC a DC jest jednak taka, że pierwsza metoda służy rekrutacji i selekcji pracowników, druga zaś – właśnie ocenie ich potencjału oraz potrzeb rozwojowych. Podobnie określa to Barbara Żurek, Project Manager z działu Konsultingu HR w firmie Advisory Group TEST Human Resources:
Development Centre jest obiektywną metodą oceny kompetencji pracowników. Badanie DC warto zrealizować wówczas, gdy pracodawca chciałby zdiagnozować potrzeby rozwojowe u swoich pracowników, aby następnie dopasować do nich konkretne działania – np. zaplanować szkolenia. DC warto zastosować także wtedy, gdy firma poszukuje w swoich zespołach talentów – osób, które przejawiają wysoki potencjał do dalszego rozwoju. Badanie Development Centre można przeprowadzić także wówczas, gdy na podstawie jego wyników pracodawca chciałby zaprojektować ścieżki rozwoju karier dla swoich pracowników – mówi.
Strategiczna decyzja
Wyraźnie widać, jak wielkie znaczenie dla kariery pracownika ma kwestia jego rozwoju zawodowego. Pytanie tylko, czy Development Centre jest potrzebne w przypadku każdej osoby zatrudnionej w przedsiębiorstwie? Zwykle nie, bo z uwagi na zasoby czasu i środków, jakie pochłania zorganizowanie sesji, pracodawcy decydują się na przeprowadzenie jej tylko wobec kluczowych podwładnych, takich jak wysokiej klasy specjaliści, menedżerowie itd. Dzięki temu, że Development Centre czerpie z metod psychologicznych, wyniki są bardzo precyzyjne i trudno tu raczej mówić o pomyłce. Po zakończeniu takiej sesji może nawet okazać się, że pracownik sam nie wiedział, że ma potencjał rozwojowy w danym kierunku. Jeśli chodzi więc o podwładnych, których działania w bezpośredni sposób zyskują odzwierciedlenie w ogólnej kondycji firmy, zdecydowanie powinni oni choć raz wziąć udział w takim badaniu. Dzięki temu, pracodawca nie tylko będzie w stanie dokładnie zaplanować dla nich ścieżkę dalszego rozwoju, ale przede wszystkim uniknie kosztów związanych z niewłaściwie dobranymi szkoleniami.
Jakie korzyści z DC czerpie pracodawca?
Po przeprowadzonym badaniu, pracodawca otrzymuje kompleksową informację na temat poziomu kompetencji pracowników. Dzięki tym danym, przełożony wie, kto w jego zespole jest talentem, w jakim kierunku powinny rozwijać się ścieżki karier poszczególnych osób, a także które z kompetencji pracowników są na słabszym poziomie i wymagają doskonalenia w większym stopniu. W efekcie posiadania tak dokładnej informacji możliwa jest optymalizacja kosztów szkoleń i precyzyjne ich dopasowanie do potrzeb uczestników i pracodawcy – podkreśla Barbara Żurek.
Development Centre jest więc podstawą do zbudowania silnej strategii rozwojowej, stanowiąc nieocenioną pomoc w momencie planowania szkoleń. Dodatkową, również niezwykle ważną zaletą tej metody, jest fakt, iż perspektywa udziału w sesji stanowi dla pracownika sygnał, że jest on istotną osobą w firmie i że pracodawca szczególnie dba o jego rozwój – a to z kolei bezpośrednio wpływa na wzrost jego satysfakcji. Podobną tendencję zauważa Barbara Żurek:
Działania rozwojowe dla pracowników podnoszą ich efektywność, a dodatkowo są dla nich bardzo motywujące. Zaproszenie do wzięcia udziału w sesji DC jest wyróżnieniem dla pracownika, natomiast samo uczestnictwo stanowi niepowtarzalną okazję do tego, aby lepiej poznać siebie, swoje motywacje i potrzeby rozwojowe.
Możliwość precyzyjnego określenia zawodowego potencjału rozwojowego wcale nie zdarza się tak często – bo czym innym są własne przypuszczenia pracowników na ten temat, a czym innym faktyczne wyniki profesjonalnego badania. Development Centre jest więc doskonałym sposobem nie tylko na zwiększenie ogólnej motywacji podwładnych do pracy, ale także stanowi dla nich wartość samą w sobie – bo dzięki temu mogą oni dowiedzieć się czegoś ważnego na swój temat.