Praca na słuchawkach traktowana jest jako zło konieczne, przystanek pomiędzy studiami a karierą zawodową. Wokół call center narosło wiele mitów, przez co większość osób uważa tę pracę za słabo płatną, stresującą i niewdzięczną. Czasami doświadczenie potwierdza negatywne stereotypy, innym razem telemarketing okazuje się szczytem marzeń. A Ty jak sądzisz – czy warto zostać pracownikiem call center?

Elastyczny grafik

Praca w call center może polegać na odbieraniu połączeń przychodzących (inbound) lub inicjowaniu połączeń wychodzących (outbound). W pierwszym przypadku konsultanci powinni być dostępni niemal całą dobę, siedem dni w tygodniu – zwłaszcza jeśli firma zajmuje się outsourcingiem usług telemarketingowych dla podmiotów międzynarodowych. Natomiast połączenia outbound zwykle są realizowane popołudniami. Ze względu na konieczność dopasowania godzin pracy konsultanta do charakteru wykonywanych połączeń, call center może zaoferować elastyczny grafik, który nie będzie kolidował z innymi obowiązkami. Takie firmy chętnie zatrudniają studentów zainteresowanych pracą w niepełnym wymiarze godzin lub w weekendy, a także osoby chcące dorobić do pensji. Z pewnością warto zostać pracownikiem call center choćby dlatego, że w innej branży trudno będzie Ci pogodzić pracę z nauką czy drugim etatem.

Różnorodne wyzwania

Praca na słuchawkach kojarzy Ci się z nachalnym namawianiem klientów do zakupu nikomu niepotrzebnych towarów i usług? Jednak  call center może nie mieć nic wspólnego ze sprzedażą. Jako konsultant możesz zajmować się udzielaniem informacji (infolinia), pomocą techniczną (help desk), rozwiązywaniem problemów klientów (np. związanych z zakupami), realizowaniem transakcji i zamówień, pomocą psychologiczną, przyjmowaniem zgłoszeń i reklamacji, umawianiem spotkań i wizyt (np. medycznych), kontaktami handlowymi, sprawdzaniem zgodności baz danych, rezerwowaniem biletów, logistyką, przeprowadzaniem akcji marketingowych, badaniami rynku czy windykacją. Jeśli zatem zastanawiasz się, czy warto pracować w call center, odpowiadamy – tak, o ile znajdziesz odpowiedni dla siebie projekt, dostosowany do swoich umiejętności i preferencji.

Dobre przygotowanie zawodowe

Dlaczego warto zostać pracownikiem call center? Otóż taka praca uczy cierpliwości – w końcu codziennie masz do czynienia z dziesiątkami różnych klientów, którzy nie zawsze grzeszą uprzejmością. Firma tego typu może należeć do międzynarodowej korporacji, wówczas parcie na wyniki i spora konkurencja pozwolą Ci uodpornić się na sytuacje stresowe. Ponadto pracując jako konsultant, pozbędziesz się nieśmiałości i zyskasz więcej pewności siebie. Jeśli trafisz do infolinii lub help desk’u, będziesz ciągle rozwiązywać rozmaite problemy, a w rezultacie wyrobisz sobie zdolność do szybkiego reagowania i podejmowania decyzji. Warto również wspomnieć, że praca w call center często wiąże się z uczestnictwem w ciekawych szkoleniach, np. z zakresu technik negocjacyjnych i perswazyjnych, marketingu, obsługi klienta czy języka obcego. Jeśli nie wiążesz przyszłości ze słuchawkami, Twój kolejny pracodawca z pewnością doceni Twoje dodatkowe kwalifikacje i fakt, że nie boisz się ciężkiej pracy.

Odpowiadając na pytanie, dlaczego warto zostać pracownikiem call center, nie można nie wspomnieć o wynagrodzeniu. Wbrew obiegowej opinii, możesz liczyć na całkiem dobry zarobek, zwłaszcza jeśli będziesz pracować dla międzynarodowego koncernu. W solidnych firmach można liczyć na przyzwoite wynagrodzenie podstawowe, prowizje od sprzedaży i premie motywujące, a także zatrudnienie w ramach umowy o pracę. Nie bez znaczenia są również benefity – w wielu call center standardem jest karta MultiSport  i dostęp do prywatnej opieki medycznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here